\


 Tuesday, 11 April 2006
Pár tipů na dobré blogy a typy blogů, které nemám rád

I když většinou žádné blogy neodporučuji, pomineme-li jako implicitní doporučení můj blogroll v pravé části stránky, a dokonce ani žádné nehaním, rozhodl jsem se při blížícím se dvouletém výročí mého vstupu do blogosféry :-) udělat výjimku.

Tip 1 - Borkův blogovníček - Borek píše spoty o počítačích, programování (PHP, .Net Framework), škole (VŠE) a zatím jsou sice jeho spoty sice spíše extenzivní než intenzivní, ale už teď je z nich patrné, že jejich autor není a a nebude žádný zoufalý "truhlík" bez názoru, jehož blog by byl archaickou manufakturou specializovanou na přeťukání zpráv z oficiálních médií nebo tupým seznamem linků z jiných blogů.

Tip 2 - Chorobovýplody - Blog Petra Lazeckého na serveru Vyvojar.cz sice není žádnou horkou novinkou, ale lidé vyvíjející na MS technologiich by jej měli číst povinně.  Články o C++/CLI nebo o "odvšivování" aplikací patří k tomu nejlepšímu, co se dá v Čechách o tématu nalézt,  a kvalitou svých spotů Petr několikanásobně převyšuje běžnou úroveň článků na vývojáři.

Tip 3 - GeoN - a něco ze zcela jiné oblasti. GeoNův blog je pro mě mimořádným "úkazem" na českém internetu. Nestává se často, aby si člověk s tak skvělým všeobecným vzděláním založil vlastní blog. GeoNův blog není pro každého a při jeho čtení se budete často rozčilovat, že autor občas vynáší apodiktické soudy, aniž by je pořádně zdůvodnil, nebo že laxně interpretuje pojem "pravda" a různými "oslími můstky" kritizuje pak i ostřelováním ze zálohy koncepci "metafyzické" a potažmo "vědecké" pravdy. Rozčilenost je alespoň u mě signálem, že se setkávám s textem, který mě nenechává lhostejným. GeoNa doporučuji - zapomeňte na hloupé a únavné přednášky o politologii nebo filosofii a nechte na sebe působit texty, kde myšlení "žije" a ne se jen konzervuje a zabíjí tupým  přemíláním nudných postulátů a exhumací myšlenek jiných, jak tomu mnohdy stále je hlavně na akademické půdě. Opakování totiž není matkou moudrosti, což se nám snaží vnutit  ty milé, labilní a intelektem většinou nevynikající paní učitelky ze ZŠ, ale jak věděl už Ladislav Klíma, opakování je jen matkou debility...

Určitě z blogu doporučuji alespoň dva články, které mě velmi zaujaly:

...Hierarchie parazitismu (až přízračně pravdivé postřehy o společnosti)
GeoNova volební kampaň 2006

A jaké typy blogů nemám rád? O jednom typu jsem se už zmínil. Patří do něj blogy, které mě vždy utvrdí ve víře v existenci dávicího reflexu. Jsou to blogy a články naplněné jen dalšími a dalšími únavnými seznamy odkazů, mezi které ti chytřejší alespoň občas hodí nějakou slovní vycpávku. Takových "blogů"  stále přibývá a já jsem nikdy nepochopil, proč jejich autoři sami sebe dobrovolněvystavují na moderním pranýři,  nad nímž je přibitý nápis "nic neumím, nic nedovedu, tak aspoň odkážu na ty ostatní". Moderní forma veřejného sebemrskačství... :-)

Dalším typem blogů, které se mi nelíbí, ale které mají asi velkou čtenářskou základnu, jsou blogy se spoty, které se skoro vždy "vezou" na nějakém "aktuálním" společenském tématu a které využívají laciných titulků k nějakému triviálnímu sdělení, jehož napsání muselo autorovi trvat asi 30s, do kterých můžeme započítat i spuštění počítače z hibernovaného stavu. Hlavním znakem blogu je za všech okolností názorová průměrnost - výhodou je, že když na blog přijdete třeba pro roce, nic vás nepřekvapí a vše je stále při starém a můžete si oddechnout, že starý dobrý středostavovský svět otce Kondelíka stále žije. Vyměnily se jen nepodstatné rekvizity, Knedlo Zelo Vepřo doplnila třeba Fabia nebo Roomster. :-) Typický zástupce - Laco stále bloguje.

U posledního blogu, který nemám rád,  jsem na vážkách. Myslím, že ani nejde o "typ" blogu, protože Letinka je unikátním a hýčkaným exemplářem na českém internetu a způsob jejího psaní nejde jednoduše převést na určitá pravidla, ani není snadné v něm najít nějakou šablonu nebo vyčpělou šmíru jako u předchozího typu blogu. Když jsem ale uvažoval, proč zrovna mě Letinka neoslovuje, musím říci, že nemám rád typ psaní, kde vládne cosi, co bych nazval "násilně předzjednanou harmonií". Její spoty se snaží být až příliš "tolerantní" a "moudré", nanejvýš pouč(e)né a "laskavé". Ale ta laskavost je přeslazená, takový Svěrák dovedený ad absurdum, a čiší z ní, tu více, tu méně,  že je jen speciálním a dovedně smíchaným destilátem připraveným pro vstřícně naladěné internetové publikum. Za čpící pachutí laskavosti tušíme nepřirozenou  a záměrně zvolenou stylizaci, která je neorganicky naroubována na osobnost, jež je mimo sféru internetu určitě citově i intelektuálně mnohem bohatší a zajímavější, než nám předvádí ve své zbytečné a občas i nevkusné internetové masce. Někdy mi přijde, že Letinka musí mít záměrně ve spotech "lehký žal", aby se jí nad obdivnými komentáři dojatých trumberů mohl rozlehnout v hrudi "hluboký smích" z emocionálně deprivovaného a šíleného světa, který si nakloníte na svou stranu jednou "cituplnou" či sentimentální větou. Kýč na druhou.:-)



Tuesday, 11 April 2006 11:52:19 (Central Europe Standard Time, UTC+01:00)       
Comments [12]  Ostatní


Tuesday, 11 April 2006 14:47:57 (Central Europe Standard Time, UTC+01:00)
GeoNa jsem zahlédl už tuším v nějakých komentářčích u Wuweje (blog.wuwej.net) a abych pravdu řekl, to šílené množství teček... :-) No, nečte se mi to dobře.
thingwath
Tuesday, 11 April 2006 16:40:23 (Central Europe Standard Time, UTC+01:00)
Velmi zajímavý názor na moje psaní. Mám ráda lidi, kteří umí korektně vyjádřit svůj postoj (a neprezentovat ho přitom jako jedinou objektivní pravdu) a to i když je to vůči mně značně nelichotivé.
Ještě k obsahu. V něčem bych s tebou jistě souhlasila, v dalším prostě jen nerozumíš mému vnímání světa (což není nic divného, ona je to občas pořádná dřina i pro mě samotnou).
Že moje vnímání mnohým může připadat kýčovité či stylizované je mi úplně jasné, ale nic s tím nenadělám. Možná za to kromě mých vyjadřovacích schopností (či neschopností) může trochu i fakt, že nadávat a vztekat se je normálnější než plesat nad "banalitami". Mrzí mě, že se ti to nelíbí, ale chápu to. Pro jednoho je prostě kýčem milá stará babka nebo růže ve váze, pro jiného třeba Dalího sloni nebo poslední model mobilu. Ostatně bylo by otravné, kdybychom všechno vnímali úplně stejně. Svět má být barevný.
Hodně úspěchů ve všem, co děláš.:)
letinka
Tuesday, 11 April 2006 16:59:20 (Central Europe Standard Time, UTC+01:00)
Díky Letinko za reakci, nečekal jsem, že se dostaneš až ke mně. ;)
Ale český internet je malý...
Máš pravdu, že asi nerozumím tvému vnímání světa, ale nemyslím si, že by byly příčinou tvé vyjadřovací schopnosti. Naopak, tvé vyjadřovací schopnosti mi přijdou nadprůměrné, jen mi připadá, že na internetu záměrně "zplošťuješ" své určitě mnohem složitější vnímaní světa na jednoduchý "úžas". Takové hraní na věčné dítě, kterým už ale určitě nejsi... Ale mým cílem nebylo ti vnucovat, co máš psát, to bych si ani nedovolil, spíš to byl povzdych nad tím, proč tak zajímavý člověk jako ty vychází (alespoň podle mě)natolik vstříc svým čtenářům, kteří většinou jen lační po té "optimistické" Letince, co jim zástupně dobíjí baterky. Upíři :)

Tobě také přeju hodně úspěchů i štěstí ;)
Tuesday, 11 April 2006 17:05:01 (Central Europe Standard Time, UTC+01:00)
Díky za odkaz i za výstrahu, abych to s tou "extenzivností" nepřehnal (mám v zásobě i několik zajímavých témat, ale když si potřebuju odpočinout od své zatím poněkud abstraktní diplomky, většinou se uchýlím k nějakému lehčímu tématu...)
Tuesday, 11 April 2006 19:02:31 (Central Europe Standard Time, UTC+01:00)
Počítadlo mě poslalo a jsem ráda, že jsem si mohla tvůj názor přečíst. I když i tohle by mi nejspíš někteří nevěřili a označili to za "hraní si na tolerantní, moudrou a milou, přece není normální bavit se slušně s někým, kdo mě kritizuje" (nic osobního, jen doslovně přebráno z jednoho starého vzkazu letince).

K tomu úžasu. Zkoušel jsi někdy zastavit a zapřemýšlet jen nad tím, kolik naprosto obyčejných, dokonalých věcí přejdeme úplně bez povšimnutí? Nad kolika jsme dávno ztratili schopnost se zaradovat či ocenit je? Prostě jsou a hotovo. Obyčejný nádech a výdech, jakou má cenu, oceníme až když se dusíme. Já mám prostě pocit, že je to škoda a nevím, jestli je to jednoduché a ploché. Ale tuším, že právě tohle je ti na mém psaní tak protivné, chápu to, ale nejspíš to těžko vysvětlím.

Pravda, nejsem dítě. Jsem většinu svého času poměrně zodpovědná a hodně pragmatická dospělá holka. A není to tak, že bych se od malinka pořád "užasávala". Jen jsem se naučila nevnímat spoustu věcí jako samozřejmost.

Neberu tvou kritiku v žádném případě jako dikci toho, co mám či nemám psát. Už jsem říkala, že jsi vyjádřil svůj názor korektně a to mi udělalo radost. Na netu to není úplně běžné. Taky si vůbec nemyslím, že vycházím někomu nějak zvlášť vstříc. Jestli mi virtuální lidé něco někdy vyčítají, je to zpravidla "naivita, kýčovitost, plytkost", takže bych spíš měla na jejich přání přitvrdit a víc prudit a kritizovat. Jenže by to byla křeč a krok zpátky, nemám chuť.

Když mi něco vadí, umím se myslím jasně ozvat a vyjádřit svůj názor. A jestli jsem kýč, jen proto, že jsem se zase naučila "dětsky žasnout", schroupnu to sice s lítostí, ale snáze než kdybych se nechala o ten "úžas" připravit, abych vypadala dospělejší (nebo co já vím jaká). Jasně, že na netu těžko poznáš, jaká opravdu jsem. O každém si tu člověk udělá jen zkreslenou představu. Jako každý jiný člověk mám tisíce poloh, klady a taky mraky záporů. Spousta věcí mi leze na nervy, ale co můžu to vyřeším a nemarastím si tím čas a už vůbec ne čas druhých lidí. Je příliš cenný - i když to nejspíš zase zní jako banální přemoudřelá fráze. :-)

Letinka neměla a nemá být moje trucovna ani ventil mých negativních pocitů. Je to jen povídání u svíčky a .........
Mimochodem varoval tě někdo, že jsem hrozně upovídaná a když se snažím stručně, je to několik A4?
letinka
Tuesday, 11 April 2006 20:43:34 (Central Europe Standard Time, UTC+01:00)
Ano Letinko, z toho, co píšeš, je ten rozdíl mezi námi zřetelný. Já opravdu jsem tu schopnost žasnout nad obyčejnými věcmi asi ztratil a připadá mi podezřelý každý, kdo se jí nezbavil jako obtížné veteše. :)

Čím jsem starší, tak tím více mi přijde, že se přede mnou vztyčuje nějaký "mentální" filtr z ironie a možní i cynismu, který funguje jako egida před nepříznivými událostmi a situacemi a který mi vůbec umožnuje v tomto zběsilém světě fungovat.
Možná že se ten "štít" s přibývajím věkem cítíš i ty a že tohle je tvoje "kompenzace" - vědomé a chtěné udržování se ve stavu (dětského] úžasu. Jenže dětský úžas a vůle k němu jsou dvě různé věci...

Ty určitě ani na svém blogu nejsi naivní, je tam spíš cítit taková poučená insitní naléhavost jako by odkrývající krásy "všedního" dne.
přijde mi, že vědomě vyzdvihuješ lepší stránky svého světa, i když jsi si vědoma i těch temných - ale tvoji čtenáři (kromě pár kverulantů) si z tebe vybírají jen tu zřetelnou napodobeninu naivní důvěry ve svět. Snad trochu obrazněji - i když najdeš kopretinu (hezko zážitky) na smetišti a budeš unesená z její krásy, tak stejně ta kopretina bude cítit po hnilobě, ze které povstala...
A mně přijde nefér tohle ostatním skrývat.
Ale už raději budu končit, protože také většinou končím se svým psaním u hustě popsaných stránek formátu A4 ;)
Tuesday, 11 April 2006 21:59:58 (Central Europe Standard Time, UTC+01:00)
Přesně vím, jaký je tenhle svět v mnoha ohledech mizerný. Jen mi to nebrání v tom, abych si užívala drobnosti. A není to křeč ani ochranný val. Prostě přišel silný impuls a najednou to tak bylo. Ale to se nedá vysvětlit.

Nepřipadá mi, že je nefér psát o tom, co se mi líbí nebo mě potěší. Připadají ti stejně nefér i ti, kteří píší neustále o tom, co je trápí nebo jim vadí? Jsou prostě lidé, kteří šedou vidí jako černou a jiní, kteří ji vidí jako bílou. Já vím přesně, že je šedá a skládá se z černé a bílé. Nikdy jsem nikomu netvrdila ve spotech ani komentářích, že tenhle svět je dokonalý bez mráčku a lidstvo je geniálním druhem bez skvrnky. Ale je v něm i spousta skvělého a já vážně většinou považuji za ztrátu času jen papouškovat znovu ta negativa, která se na nás valí ze všech stran. V tom se tuším shodneme. I ty jsi výše poznamenal, že omílání aktuálních společenských témat je poněkud neuspokojivé. Navíc všechno, o čem píšu, je vždy popsaná realita, nevymýšlím si uměle veselé historky ze života. Je to jeden střípek skládačky do obrázku světa.

Umím pochopit tvůj postoj i tvé výhrady, kromě jediné. Vůbec nevím, jak tě jen napadlo, že letinku čte stádo dezorientovaných tupých hlupáků, kteří si díky mým spotům o lidské slušnosti či běžných věcech, pomyslí, že takový je celý svět a skryje jim to realitu.
letinka
Tuesday, 11 April 2006 22:16:53 (Central Europe Standard Time, UTC+01:00)
"Umím pochopit tvůj postoj i tvé výhrady, kromě jediné. Vůbec nevím, jak tě jen napadlo, že letinku čte stádo dezorientovaných tupých hlupáků, kteří si díky mým spotům o lidské slušnosti či běžných věcech, pomyslí, že takový je celý svět a skryje jim to realitu."

Tak to samozřejmě není, omlouvám se Letinko. Asi reaguješ hlavně na tuto mohji větu "ale tvoji čtenáři (kromě pár kverulantů) si z tebe vybírají jen tu zřetelnou napodobeninu naivní důvěry ve svět". To je neobratně napsáno - tvoji čtenáři nejsou na jedné straně kverulanti a pak homogenní masa tupců, to určitě ne. Ale viděl jsem u tebe v komentářích, jak *někteří* tvoji čtenáři čerpají z tebe jen to, co jsem pojmenoval jako naivní důvěru ve svět. Takže určitě nejsou tvoji čtenáři "tupí hlupáci" - řekněme jen, že části z nich podle mě usnadňuješ pojímat svět jako místo, které "voní člověčinou" nebo jak znějí ty další úděsné fráze, které berou svět jednoduše jako úžasné místo pro život s bonusem ve formě skvělých bakalářských historek.

Ještě jednou se Ti omlouvám za špatnou a zobecňující formulaci, nechtěl jsem se tě dotknout. Dneska jsem už trochu nepozorný. :(
Wednesday, 12 April 2006 09:18:22 (Central Europe Standard Time, UTC+01:00)
Omluva přijata.:) Zarazilo mě jen, že automaticky dovozuješ, že čtenáři vůbec neumí použít vlastní mozek a mají jakékoliv spoty za pravdivý obraz celé reality. U odborných věcí to jistě může tak být pro laiky, ale takové moje psaní není. Co se usnadňování týká, říkala bych tomu spíš "poukázat na". Je to stejné jako když ukážeš někomu motýla. Neříkáš tím, že na světě jsou jen motýli. Spíš máš pocit, že by byla škoda přehlížet, jak zajímavý a hezký je a nejsi si jist, že ten druhý ho zaregistroval.

I když je mi jasné, že tohle ti bude znít zase pateticky, nemůžu si to odpustit - to, jestli bude svět místem, které "voní člověčinou" záleží výhradně na nás. Neumíme pochopitelně pohnout Zemí a změnit všechno, co je špatně, nezměníme každého hajzlíka a nenaučíme všechny hlupáky myslet. Ostatně co je špatné pro nás, nemusí být nutně špatné i objektivně. Můžeme se zhnusit, rezignovat nebo zalézt do ulit. A nebo prostě vezmeme jako fakt, že svět nespasíme a zkusíme investovat svůj vlastní potenciál do změny alespoň toho co jde. S nejbližšími lidmi to přece dávno většina z nás umí. S nimi se budeš radovat z naprostých "banalit" a nebudeš si připadat trapně přeslazený, ale ve vztahu k "vnějšímu" světu už to zavání falší nebo manipulací.

Máš pravdu, svět vůbec není "jednoduše úžasné místo pro život s bonusem ve formě skvělých bakalářských historek". Jenže stejně tak není jen plný špíny a problémů. Oběma nám je tuším naprosto jasné, že shodit cokoli pozitivního je mnohem lehčí než shodit problém. Jen cvok by měl radost z toho, že se povedlo zachránit jeden živočišný druh, když desítky jiných ve stejnou dobu vymřely. Proč mít extra dobrý pocit z něčeho tak samozřejmého jako že moje dítě nemá hlad, když nemám peníze na nové auto, které hrozně chci? Proč se těšit z toho, že jeden člověk je čestný a nekrade, když desítky jiných kradou? Marnost nad marnost. Být zhnusen není problém. Být unavený je snadné. Mít pocit, že všechno je super, je bláhové. A mračit se nad problémy a bagatelizovat skvělé drobnosti je nerozum, protože možná právě na nich stojí naše skutečné životy víc než na celospolečenských problémech. Ale to už je vážně výhradně o přístupu k životu a ten jistě neexistuje jediný správný.
Hezký den
letinka
Wednesday, 12 April 2006 10:43:01 (Central Europe Standard Time, UTC+01:00)
Diky za poklonu. Zvlaste od Vas si ji urcite cenim. Diky.
Saturday, 15 April 2006 13:14:28 (Central Europe Standard Time, UTC+01:00)
> Zkoušel jsi někdy zastavit a zapřemýšlet jen nad tím, kolik naprosto obyčejných, dokonalých věcí přejdeme úplně bez povšimnutí?

Myslím, že někdo má prostě blíž ke Karlu Čapkovi a někdo k Ladislavu Klímovi. Někdo se raduje z každodenních maličkostí a někdo na ně sere, protože má ambice nadčlověka. Myslím, že jsou to dvě polohy polarity, s nímž nám jest se vyrovnávat. Dvě polohy, z nichž nám jedna obvykle sedne výrazně více ;-)
Wednesday, 19 April 2006 18:23:56 (Central Europe Standard Time, UTC+01:00)
Letinko, zatimco technickych blogu je, bylo a bude na svete vzdycky velka spousta, tvuj blog je jedinecny a originalni. Ja prectu deset blogu jako je tento a pak se jdu vratit do sveho sveta tim, ze si prectu Letinku. Diky za nej a vydrz
WannaBe
Comments are closed.